tiistai 29. toukokuuta 2012

Taas tapahtui, kun touhuttiin! When you DO, you'll see result!

Kompostori jäi tyhjentämättä, nurmikko leikkamatta ja moni muu työ tekemättä, mutta hirsirintamalla tapahtui taas paljon viikonlopun aikana. Ensin kyllä pelotti aloittaa uutta outoa työvaihetta, kattotuolien asennusta, mutta työ opetti tekijäänsä ja neljä kattotuolia on nyt paikoillaan. Kuvat puhukoot.


The first summer-weekend has past and my log-project took a huge leap forward! Four roof-supporters (rafters?) are assembled, and both gables sawn. One picture says more than thousand words, so here's some photos.


Siinä ne lepäävät.
Roof-supporters.

Yleiskuva.
It's beautiful, isn't it!

Kurkihirren tuki. Ei lopu säätövara kesken.
Adjustable support for the ridgepole.

Työrupeaman päätteeksi huppu päälle ja kesälomaa odottamaan!
Cover up at the end of the day. Work continues after about three weeks: Summer holiday!

perjantai 25. toukokuuta 2012

25. toukokuuta / 25th may

Vapaa viikonloppu. Muitakin pihatöitä olisi, mutta teinpä vaihteeksi rakennushommia. Hahmottelin ensimmäistä kattotuolia paikoilleen ja näin siinä kävi:


Weekend of. To do -list is long, but I chose to do some building work. Started to assemble the roof supporters (I've no idea what's a correct english for "kattotuoli", so I just use "roof supporter"). I enclose a few photos to show you how I did it:


En tiedä miten tämä pitäisi tehdä, mutta näin minä tein: Upotin katotuolin osittain ylinpään hirsivarviin. 

I don't know if this is the right way to do this, but anyway this was my way to do it: I made a notch and submerged the roof support in the topmost log. 
The gable in the north-east-wall has a neat triangle form. I used roof supports as a linear to draw a line and saw using a chainsaw.

Koillisseinän päätykolmio on saanut kolmiomuodon. Ja nyt on siinä jo kattotuoli paikallaan. Ei tosin vielä kiinnitettynä. Valeessa vasta.


perjantai 11. toukokuuta 2012

Kurkihirsi paikoillaan! / The ridgepole assembled!


Toukokuu! Lumet on sulaneet hirsityömaan ympäriltä. Työ on edennyt hitaasti, mutta varmasti. Kurkihirren nostin yksin ylös ja se on nyt paikoillaan. Itse asiassa varsinainen hirsityö alkaa olla valmista! Päätykolmiotkin ovat lakikorkeudessaan! Hirsitöitä ehkä vielä sen verran, jos kattotuolien väleihin vestäisi sopivat hirrenpätkät. Kattotuolien asennut olisikin sitten se seuraava homma. Mitenkähän se tapahtuu? Saa nähdä!


May! Snow has melted away! Log work is about finished! The walls including the gables are on top height and the ridgepole assembled! Next step is to assemble the supports for the roof. Only I've no idea how to assemble those, but I'll think of something! 


Kurkihirsi sievästi paikoillaan / The ridgepole fits neatly

Yleiskuva.

In the morning light.
 
 

maanantai 26. maaliskuuta 2012

Marianpäivänä 2012 St Mary's day

Vietin vapaata viikonloppua hirsitöitä tehden. Sivuseinät ovat lakikorkeudessaan ja päätykolmioita kaksi hirsikertaa. Itseasiassa seuraavaan hirsikertaan varmaan lovetaankin jo kurkihirsi! Eli enää kaksi hirsivarvia jäljellä!
Nyt on työmaa pressun alla ja tuskin poistan pressua ennen kuin vasta pääsiäisen jälkeen. Seuraavat kaksi viikkoa ovat täynnä työtä - siis papin töitä - hirsihommiin en kerkiä. Mutta pian pääsiäisen jälkeen alkaakin sitten uusi työvaihe: Kattotuolien asennus. Siinäpä siinä onkin taas miettimistä ja monta tuumauksen paikkaa!


Eilen sattui työmaalla harmillinen onnettomuus. Hirsiporani tippui tellingiltä noin neljän metrin korkeudelta maahan! Poranterä vääntyi vispiläksi eikä sillä voinut enää porata. Ostin uuden terän, lyhyemmän entistä, mutta riittävän pitkän.

An unfortunate accident: The drilling machine fell from four meters height to stony ground.The drill bit bent and was no good any more. had to buy a new one. 39 €!!
Kokonaistilanne näyttä nyt tältä.
Looks nice! 

Jouduin vähän madaltamaan yläkerran oviaukkoa, jotta 
katosta ei tuisi liian jyrkkää.
Doorway to upstairs. 

maanantai 17. lokakuuta 2011

Synttärinaattopäivitys / Happy Birthday to me!

Onpa taas vierähtänyt päivä ja toinenkin edellisestä blogipäivityksestä. Se ei tarkoita etteikö hirsityömaalla olisi tapahtunut mitään. Seinää on noussut niin paljon, että sivuseinistä puuttuu enää yksi varvi ja sitten alkaa päätykolmioiden teko.
Minä olen työn edetessä kypsynyt kohtuullinen päteväksi hirrenvestäjäksi. Työ etenee jo ihan rutiinilla. Tiedän mitä teen. Tunnen eri työvaiheet, eikä pelota tarttua toimeen. Alussa oli pidettävä tuumaustaukoja yhtenään ja aina kun tartuin moottorisahaan, pelotti, että tärvelen hirren. Ei pelota enää.
Toisinaan kyllä unohdun pitkiksi ajoiksi vain ihailemaan aikaansaannoksiani. Se lienee sallittya, eikö niin. Saahan sitä nauttia työnsä hedelmistä!
Huomenna on syntymäpäiväni!

Tomorrow is my birthday, fiftyfirst birthday! I celebrate by updating my logblog! Quite a few days have past since my last update, and a lot has happened at the building site. One layer more, and the side walls are on topheight!



maanantai 4. huhtikuuta 2011

Sadepäivä / A Rainy day


Siinä seisoo hirsikehikko sateessa ja kastuu. Jäi peittelemättä. Noh, kyllähän sen kesä taas kuivaa ja kevätkin jo. Mutta tänään en pääse hirsitöihin.

Rainy day. No logwork today. But let's ad some photos on the logblog.






Vuoliaiset on asennettu ja osa tellinkilankuista on nostettu vuoliaisten päälle. Alemman tason tellinkiä tarvitaan vielä parin hirsikerran verran varauksen piirtämiseen.

The joists are installed andthey form a base for scaffold planks. Tthe lower scaffolding is still needed for srcibing.

perjantai 1. huhtikuuta 2011

April 1th / 1. huhtikuuta

...Ja edellinen päivitys on viime vuoden syyskuulta! Mutta havaitsin tässä yllättäen, että joku jopa lukee joskus minun blogiani, joten täytyyhän tätä välillä päivittää! Muutama varvi on tullut lisää sitten viime päivityksen ja Välipohjaa kannattavat parrut ovat jo paikoillaan. Toista kerrosta siis mennään. Neljää seinää nousee vielä noin metrin verran ja sitten alkaa päätykolmioiden teko. Luhdin ovikarojen teko alkaisi olla hyvin ajankohtaista. Ja kai luhtiin täytyy yksi ikkunakin laittaa takapäätyyn.

Hello folks! It's been awhile, since the last update. But I found out, that someone is actually reading this blog, so I suppose I should update more often. The walls are now eleven loglayers high, which means they rice about three meters from ground level, which, in turn, means, that the second floor is on the way.


Hirren nosto 3 metrin korkeuteen yksi on iso, vaan ei mahdoton urakka.
1) Raahaa hirsi seinän viereen tukkisaksilla.

Maneuvering a log up to three meters singlehanded is quite possible:
1) Carry (or drag) the log besides the wall.





2) Nosta hirren toinen pää niin korkealle, kuin mukavasti saat. Kuten huomaat, hirren päät on viisaasti jätetty tasaamatta.

2) Lift one end of the log as high, as you confortably can. As you can see, the logs in the corners are uneven.



3) Nosta toinen pää samalle tasalle ja samantien vähän ylemmäs.

3) Lift the other end to the level and  higher.

4) Päitä vuorotellen nostamalla hivuta hirttä ylöspäin. Tarvitset vähän tellinkiä allesi.

4) One end at the time move the log upwards. You will need some scaffolding.





5) Tadaa! Siellä lepää!

5) Tadaa! Up there she lays!